Mijn eerste dagen in Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Tallinn

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 September 2012 | Estland, Tallinn

Hallo allemaal!

Mijn eerste blog uit Tallinn! Ik vind het zo raar dat ik enkele dagen geleden nog in Nederland ben en nu hier zit. En door alles wat we hebben gedaan voelt als of ik hier al veel langer ben!

Na mijn tentamen op donderdagochtend ben ik met mijn ouders van Enschede naar schiphol gereden. Zij kwamen me uit Enschede ophalen met al mijn spullen in de auto. We hebben in Barneveld Maaike opgehaald, want die ging ook mee :). Toen we op schiphol aankwamen zijn we eerst naar het panorama dak gegaan om iets te gaan drinken. Daarna heb ik mijn boarding pas uitgeprint en heb ik een nieuwe riem gekocht. Mijn oude ging natuurlijk weer kapot toen ik hem om deed op schiphol. Om 17:30 hebben we met z’n allen pizza gegeten en rond 18 uur ben ik gaan inchecken en ben ik naar de douane gegaan. Mijn tas moest twee keer door de scanner, omdat ik mijn passer in mijn etui had laten zitten. Uiteindelijk mocht ik die gewoon meenemen en was er niets aan de hand. Na de douane ben ik naar mijn gate gelopen. Onderweg kon ik nog even zwaaien naar papa, mama en Maaike, omdat ik de parkeergarage kon zien. Bij mijn gate moest ik nog een ongeveer 40 minuten wachten. Daarna konden we met z’n allen in de bus naar het vliegtuig. Het vliegtuig was erg klein en kon dus ook niet bij een gate staan. Ik zat op de achterste rij naast het raam dus ik had een mooi uitzicht over Tallinn toen we aankwamen. De reis verliep heel goed er was alleen bewolking boven Nederland. Vanuit het vliegtuig heb ik op een gegeven moment volgens mij de afsluitdijk gezien en ik heb een deel van Denemarken gezien. Het vliegveld van Tallinn is heel klein. Ook hier kon ons vliegtuig niet aan de slurf vast, dus we moesten met een trap omhoog lopen. Daarna was het een klein stukje naar de bagage band en volgens mij had ik binnen 10 minuten mijn koffer. Daarna naar de uitgang. Ik zag al snel twee jongens staan waarvan één een ESN trui aan had. De andere jongen bleek mijn tutor te zijn. We zijn toen naar de auto gelopen en ze hebben me naar het hostel gebracht. Bij het hostel heb ik ingecheckt en kreeg ik te horen waar mijn kamer was: op de vierde verdieping en er was geen lift. Gelukkig heeft één van de jongens voor mij mijn koffer naar boven gebracht:). Op mijn kamer zag ik Cynthia weer en heb ik kennis gemaakt met de meisjes in de andere kamer. Daarna nog even met Cynthia gekletst, gedoucht en naar bed gegaan.

De volgende dag moesten we ons om 10.30 melden voor het begin van de introductie dagen. De dag begon met allemaal praatjes over bijvoorbeeld sporten, de bieb, hoe alles gaat aan de unie enzo. In totaal duurde dat tot 14. Helaas zonder pauzes. Daarna werden we opgedeeld in groepen per faculteit en kregen we tot ongeveer 15 uur een praatje over de colleges enzo. Daarna was het eindelijk lunchpauze! We hebben met z’n allen eten gekocht in de kantine en gezellig geluncht. Ik had rijst met saus en een wortelsalade. Het was best lekker. Daarna zijn we terug gelopen naar het eerste lokaal en kregen we nog meer praatjes! De dag was uiteindelijk afgelopen om 17 uur. Ik vond er niet zo heel veel aan, want heel veel informatie wist ik al. En het was veel te veel gepraat en veel te weinig pauze. Ik hoop niet dat mijn colleges zo gaan zijn! ’s Avonds zijn we met de meisjes uit de andere kamer gaan eten in de stad bij een goedkoop pannenkoeken restaurant. Ik had een pizza met kaas en veel te veel knoflook. Dus de volgende keer neem ik een andere. Maar het is maar 4 euro dus dat valt wel mee. Daarna hadden we de pubcrawl. Hierbij ga je met een groepje langs verschillende pubs en moet je opdrachten uit voeren. Aan het begin was het wel heel leuk en gezellig. Na één bar waren we de helft van de groep kwijt geraakt, maar we bleven met een heel gezellig groepje over. Rond 23 uur kwamen we bij een bar waar onze tutor zijn vrienden vond. Hij wilde toen eigenlijk bij hun blijven dus gingen we naar de zelfde bar waar we al waren geweest. Dat vonden we niet zo leuk. We waren allemaal ook heel moe dus hebben we besloten naar huis te gaan. Officieel duurde het nog tot 1 uur. Nu konden we nog mooi met de trolley bus naar huis, want die rijd maar tot 00.04.

Op vrijdag begonnen we gelukkig pas om 13.30. Maar helaas regende het die dag. Niet heel erg hard, maar alle wegen waren nat dus dat was iets minder fijn. De dag begon met het campus spel. We werden weer verdeeld in groepjes en we moesten door middel van aanwijzingen verschillende plekken op de campus zoeken. Op die plekken moesten we een opdracht uit voeren. De plekken konden gelukkig bijna allemaal droog bereikt worden, want alle gebouwen zitten hier met aan elkaar verbonden. Alleen een reclame spotje voor redbull moesten we buiten doen. Verder moesten we onder andere een quiz doen, visjes verplaatsen zonder ze aan te raken en met z’n allen op één stuk papier staan. Dit kan dus alleen worden bereikt door elkaar op te tillen enzo. Wij hadden groep met best wel wat mannen dus die bedachten dat ze allemaal wel een meisje op hun schouders konden nemen. Dus wij gingen met z’n allen de lucht in. Het was echt heel leuk om het spel te doen. Deze dag was een stuk leuker dan gister! Uiteindelijk hebben we met ons groepje de vierde plaats gehaald(van de tien)! We kregen allemaal een pen en een collegeblok. Na het spel kregen we een optreden van 8 studenten uit het mannelijke studenten koor hier. Ze zongen voornamelijk estonian nummers. Het was echt heel mooi! En echt super meer stemmig. Na het optreden kregen we een lunch (om 15.45). Na de lunch ben ik met Cynthia en Sabrina, één van de meisjes uit de andere kamer naar de supermarkt geweest. De supermarkt was heel groot en je had er van alles. Sommige producten zijn een stuk goedkoper dan in nl (vandaag had ik een puddingbroodje voor 25 cent), maar sommige dingen zijn veel duurder. Zo is bijvoorbeeld schrijfpapier meer dan twee keer zo duur als in Nederland! Één blok kost wel 4 euro! En bijna alles heeft hier blokjes in plaats van lijntjes. Uiteindelijk heb ik een map met los lijntjes papier gekocht. In totaal was ik 5 euro kwijt. Dit heb ik vandaag gedaan, op zondag. We zijn naar een groot winkelcentrum geweest met kledingwinkels maar dus ook winkels waar ze schrijfspullen verkochten. Ook hebben we geprobeerd om regenlaarzen te kopen, maar we hebben nog geen leuke gevonden dus die hebben we eerst niet gekocht. Verder bestaat vandaag uit het regelen van colleges enzo. Dat ga ik vanavond doen met Cynthia. En morgen beginnen de colleges! Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat. Gelukkig begin ik pas om 14 uur dus ik kan daarvoor ook nog wat dingetjes regelen.

Dit was wel beetje mijn verhaal tot nu. Het is een klein beetje langer geworden dan ik dacht, maar ja ik heb deze paar dagen dan ook veel meegemaakt. Zoals ik zei, het voelt alsof ik hier al veel langer ben!

Liefs, Laura

  • 02 September 2012 - 17:32

    Gunilla:

    Hoi Laura,
    Goh, je bent al weg! ja wat vliegt de tijd. Hoop dat je je her's gehaald hebt!! Fijn te horen dat je leuk ontvangen bent en er tot nu toe een goed gevoel bij hebt. Heb heel veel lol!

    Hartelijke groet

    Gunilla, Fons, Lucia en Isabella


  • 02 September 2012 - 17:36

    Isabella:

    Hoi Laura, (dit wordt gedicteerd ;-)

    Wat ver weg ben jij zeg! Wij zijn nou televisie aan het kijken. Is het bij jouw avond? Ik heb een hele mooie krans gemaakt op Mirre's verjaardagsfeestje gisteren. Er zit een hartje op, vlindertje, bloemetje, 2 dolfijnen, 1 grote ster en nu wil ik weer televisie kijken (;-)

    kusje van Isabella en een knuffel

  • 02 September 2012 - 18:15

    Gerlien:

    Jeetje, je bent al weg!

    Ik krijg het nog druk met het lezen van al die blogs, van jou, van Nynke... ;-)

    Heel veel pleizer daar toegewenst!

    Liefs Gerlien

  • 02 September 2012 - 21:14

    Erwin:

    Hoi Laura,
    vrijdag hebben we hard aan je gedacht. En nu ben je al een beetje "gesetteld".
    Apart hè dat sommige dingen zo duur zijn terwijl andere weer belachelijk goedkoop zijn. We kunnen je dus helpen door schrijfpapier op te sturen ;-)
    Hopelijk gaat de inhoud van je minor daar boeiend en leerzaam zijn en heb je nog tijd over om de omgeving te leren kennen.
    Van ons allemaal een heel goede tijd toegewenst en tot horens,

    Erwin, mede namens alle Hoogendoorns en aanverwante artikelen :-)

  • 03 September 2012 - 01:13

    Nynke, Je Allerleukste Zus:

    Jeeeeeeetje, zit ik even in het verkeerde land qua prijzen, mijn god wat goedkoop!

  • 05 September 2012 - 11:09

    Janneke:

    Hoi Laura, omdat het zulk mooi weer is geweest de laatste dagen en omdat ik zondag een feestje had heb ik mij niet bemoeid met mijn vriendje de laptop. Veel in de tuin gedaan, want zoals mijn buur vrouw altijd roept in deze tijd van 't jaar: staat alles weer op de verkeerde plaats? Fijn wat van je te horen. Ja, ik herinner me van onze reis naar Estland ook dat het er zo goedkoop was. Maar je kon er tegelijk zowat niks krijgen en het aantal restaurants was er nog zeer dun gezaaid. Er hing een beetje een opbouwsfeer, ze waren natuurlijk toen [2001] ook nog niet zolang vrij van de Sovjet-overheersing. Hoorde van A. dat je je tentamen vast goed gemaakt hebt.
    Maar wat heb je in korte tijd al veel beleefd! Leuk om mee te maken hoe een ander land, een andere universiteit de dingen aanpakt. Ben benieuwd hoe de colleges verlopen en wat voor colleges je gaat volgen. Worden die voorgeschreven of heb je ook een keuzemogelijkheid?
    Tot horens, liefs, J.

  • 06 September 2012 - 19:35

    Caja:

    Ha Laura,
    leuk om te lezen wat je nu weer meemaakt. Ik wens je een goede tijd toe. Hoop ook dat je je tentamen hebt gehaald!
    groet, liefs, Caja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ga voor vijf maanden naar Tallinn om te studeren aan de Tallinnn University of Technology. Ik zal hier vakken volgen van de bachelor International Relations als minor voor mijn Bachelor Civiele Techniek aan de Universiteit Twente.

Actief sinds 28 Sept. 2009
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 19298

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 03 Februari 2013

Minor in Tallinn

04 Oktober 2009 - 19 Maart 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: