Oktober - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu Oktober - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu

Oktober

Blijf op de hoogte en volg Laura

31 Oktober 2012 | Estland, Tallinn

Zoals belooft zal deze blog iets korter zijn dan de vorige. De eerste activiteit die ik heb ondernomen is een weekend naar Laheema National Park , Rakvere en Narva met Cynthia, Lucie, Sabrina en Linda. Dit zijn mijn ‘huisgenootjes’ en een vriendin van Sabrina uit Duitsland.

Het weekend begon op vrijdag. Om 10 uur zou de auto worden gebracht, maar de man kwam 45 minuten te laat. Alle Esten komen eigenlijk altijd te laat dus het was geen verassing. We hebben afgedongen dat we de kosten voor het afleveren niet hoefden te betalen. Toen begon de trip. We zijn in één keer naar Laheema national park gereden. Dit duurde ongeveer 2 uur. In het park hebben we de Juminda lighthouse, de Majakavi boulder en de Palmse manor bezocht. In Palmse zijn we ook naar de information point geweest, maar daar hadden ze niet zoveel informatie. Vervolgens zijn we door gereden naar Sagadi, waar we verbleven in een hostel op de grounds van Sagadi manor.

Op zaterdag zijn we verder naar het oosten gereden, richting de Russische grens. Het eerste stadje waar we zijn gestopt was Rakvere. Hier hebben ze naast een mooi kasteel niet heel erg veel. Via de Valaste waterval zijn we naar onze volgende stop Sillamea gereden. Dit is een stadje waar nog heel veel te zien is uit de tijd van Stallinn. We hebben voornamelijk langs de kust gelopen, maar er waren een paar hele mooie gebouwen. Helaas waren de meeste gebouwen heel erg verouderd en niet opgeknapt. De laatste stop was de Russische grens: Narva. Hier hebben we verschillende dingen bekeken, waaronder twee kerken en het kasteel. We dachten in eerste instantie dat het aan de andere kant van de rivier stond, in Rusland, maar dat was het bij behorende fort. Naast deze gebouwen was het een heel lelijke stadje en het voelde een beetje raar, vanwege al de grensposten en de mensen op straat staarden ons heel vaak na. Alles was is het Russisch en het voelde heel erg als of we al over de grens waren. Na een maaltijd in Johvi zijn we terug gereden naar ons hostel in Sagadi.

Zondag was de laatste dag in Laheema National Park. We hebben deze dag nog een paar dingen kunnen zien, voordat we terug moesten rijden naar Tallinn om de auto weer in te leveren. We zijn eerst naar de vurrtoren in Vainupea geweest. Daarna hebben we een wandeling gemaakt bij het vissersdorpje Altja. Dit was de beaver trail en liep langs het water. Na het stadje zelf ook te hebben bekeken zijn we naar Kasmu gereden. Dit was duidelijk het meest toeristische stadje van het park. We hadden hier niet heel veel tijd, maar wat opviel was dat alle huizen heel mooi en onderhouden waren. Dit hadden we nog niet eerder gezien. De laatste stop voor dat we richting Tallinn gingen was Viru Bog. Dit is een wandeling op houten balken door het moeras. Het was een hele mooie wandling, maar het duurde een stuk langer dan we hadden verwacht. Hierdoor kwamen we 10 minuten te laat aan bij ons hostel in Tallinn. Uiteindelijk was de man, als een echte Estse nog 20 minuten later, dus het maakte niets uit.

Het was al heel erg lang grijs buiten met regelmatig regen. Dit weer zorgde ervoor dat we niet snel naar buiten gingen om iets te doen. De weken bestonden dus voornamelijk uit een beetje studeren, relaxen en winkelen. Het winkelen bestond voornamelijk uit dingen kopen voor de kamer en kleren kopen voor als het kouder werd. Zo heb ik twee plaids en haakjes gekocht voor mijn kastdeur, zodat ik mijn jassen ergens op kon hangen. Ook hebben we de badkamer een make-over gegeven door een nieuw douchegordijn op te hangen en een matje op de vloer te leggen. Qua kleren, ik heb warme sokken en warme laarzen gekocht.

Op zaterdag 20 oktober vonden we dat we lang genoeg binnen hadden gezeten en zijn we naar de TV tower geweest. Je kon in de toren naar de twintigste verdieping en dan heb je een heel mooi uitzicht over de stad. Nou ja, dat zou je moeten hebben. Helaas was het nog steeds slecht weer en zaten we midden in de wolken. Gelukkig was het maar 4 euro, dus we gaan gewoon nog een keer! En boven hadden ze allemaal computerschermen met informatie, dus we hebben ons wel vermaakt.

Op vrijdag zijn we naar de prison geweest. Het gebouw ziet eruit als of het niet meer is gebruikt sinds 1920, maar het was nog tot 2002 in gebruik. Het gebouw was zelf niet heel bijzonder maar de verhalen die de gids vertelde waren erg indrukwekkend. Zo vertelde hij dat er meer mensen in een cel zaten dan de bedoeling was (40 mensen in een cel voor 12, 12 in een cel voor 2) en tot 1991 zijn er executies uitgevoerd door iemand gewoon neer te schieten. Na de rondleiding was het weer heel erg gaan sneeuwen waardoor we allemaal, op weg naar de bushalte, veranderden in levende sneeuwpoppen. We hadden verwacht dat het in een land waar het heel veel sneeuwt (ze hadden dit jaar van januari t/m mei sneeuw), ze wel gewend waren aan sneeuw. Helaas was dit niet het geval en was het een grote verkeerschaos. We hebben er drie uur over gedaan om naar huis te komen, in plaats van de 20 minuten die het normaal is.

We zijn nu halverwege het semester en ik ben druk bezig met deadlines en tentamens. Ik had afgelopen dinsdag mijn eerste tentamen en volgende week vrijdag heb ik nog een tentamen. Daarnaast heb ik nog een paar deadlines van presentaties en papers. Maar als volgende week voorbij is het weer tijd om een paar reizen te ondernemen!

Liefs, Laura

PS. De site werkt blijkbaar niet heel goed met foto's, dus als je alle foto's wilt zien moet je even in het menu aan de zijkant op het onderdeel foto's klikken.