Ik ben hier alweer meer dan een maand! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu Ik ben hier alweer meer dan een maand! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu

Ik ben hier alweer meer dan een maand!

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Oktober 2012 | Estland, Tallinn

Er is veel gebeurt sinds mijn laatste verslag een maand geleden. Ik heb veel tripjes gedaan om de stad te verkennen en afgelopen weekend was mijn eerste grote trip: Naar Stockholm!

Ik zal beginnen bij het begin. Door de week ben ik voornamelijk bezig met colleges en alles daar omheen. ’s Avonds is het voornamelijk relaxen en soms met z’n allen film kijken op iemands laptop. In het weekend wordt eigenlijk altijd iets bezocht.

Op zaterdag 15 Oktober ben ik met Sabrina naar de haven van Tallinn geweest. Uiteindelijk bleek de haven niet zo veel voor te stellen. Het was wel leuk om er rond te lopen en het weer was heerlijk. Het was fijn om buiten te zijn. Op zondag zijn we met z’n vieren naar de dierentuin geweest. De dierentuin hier is een stuk goedkoper dan in Nederland en ze hebben hier sommige andere dieren dan de dierentuin waar ik in Nederland naartoe ga. We zijn begonnen bij de armur leopard. Daarna zijn we doorgelopen naar de tijger en de olifanten. In het noorden van het park hebben ze een heel nieuw deel aangelegd. Het grootste deel is bevolkt door verschillende rassen berggeiten. Ook hebben ze daar een ruimte voor de snow leopard. Vervolgens zijn we via het oude gedeelte naar de uilen gelopen. In het oude gedeelte hebben ze hele kleine kooien en het is best zielig om de dieren hier te zien. Ze zijn druk bezig om ook deze dieren een nieuwe kooi te geven. Hier zaten onder andere wilde katten, een ijsbeer en een gewone bruine beer. Het was grappig om te zien dat ze hier dieren in de dierentuin hebben die in Nederland in het wild voort komen. Zo was er een bazin waar de gewone grijze zeehond in zwom. Die leeft in Nederland in de Waddenzee! Het was een hele geslaagde dag met gelukkig ook weer lekker weer.

In de week die hierop volgt waren er verschillende activiteiten. Op woensdag was er door de ESN fractie van de TUT een estonian evening georganiseerd. We kregen van alles te zien en te horen dat echt Est was. De avond begon met een Estse zangeres die Estse popliedjes zong. Daarna kregen we echt Est eten. Vervolgens kwamen er een groep traditionele Est dansen. Er waren ook een aantal dansen waar wij mee moesten doen. Het was heel leuk om te doen maar ook heel erg vermoeiend! De avond werd afgesloten met traditionele Estse spelletjes zoals het vrouwen dragen.

Donderdag was er een festival in een park in het noorden van het centrum. Het was het ‘Festival of Lights’ om het einde van de zomer te vieren. Het park was totaal versierd met lichtjes en er waren optredens van Estse artiesten. Het was echt geweldig om te zien. Er waren zoveel mensen van alle leeftijden en het waren vooral de locals. We hebben eerst een rondje gelopen door het park en we hebben vervolgens ongeveer een uur staan luisteren naar een zanger. Hij was heel goed en zong leuke liedjes. Hij was duidelijk bekent, want het publiek om ons heen kon vaak mee zingen met de liedjes. Op een gegeven moment waren we heel erg koud en zijn we op weg terug gegaan naar het hostel. Voordat we het park uit liepen kwamen we nog langs het huis van de president.

Op vrijdag ben ik naar het Erasmus Sociale vent geweest. Dit wordt georganiseerd door de ESN organisatie hier en het staat in het teken van iets doen voor de mensen hier. De activiteit was in dit geval leuke dingen doen met de kinderen die naar het family centre gaan. Ze gaan daar heen voor verschillende redenen, zoals gedragsstoornissen of familie situatie. De activiteit duurde ongeveer twee uur en we hebben allemaal leuke spelletjes met ze gedaan zoals de stoelendans en een estafette. Ik vond het erg leuk en volgens mij hebben de kinderen het ook wel naar hun zin gehad.

Het was een erg drukke week geweest dus uiteindelijk heb ik in het weekend niet zo veel gedaan. Op zondagavond ben ik met Cynthia en Lucie naar Old Town gegaan om de stad te bekijken met alle lampjes. Helaas ging het op een gegeven moment regen dus we zijn niet zo heel lang gebleven.

Ik heb me hier in Estland opgegeven voor een taaluitwisselingsprogramma. Ik wil hiermee iets Est leren en ik ga dan iemand anders Nederlands leren. Op woensdag 26 September hadden we onze eerste meeting. Ik ben gekoppeld aan Alina, een Estse die in 2011 in Nederland is geweest als exchange student. Ze heeft toen lessen gevolgd aan de Hanze hogeschool in Groningen. Ze volgt hier nu Nederlands aan de universiteit op het laagste niveau en wil met mij de taal een beetje oefenen. Zij heeft samen met een vriendin dit hele programma opgezet. We hebben op onze eerste meeting niet zoveel geleerd maar wel heel gezellig gekletst.

Op donderdag was de master uitreiking van Maaike. Helaas kon ik daar niet bij zijn maar haar universiteit zend het live uit via internet. Dus ik kon er toch een beetje bij zijn! Ik heb gehoord wat ze over haar gezegd hebben en ik heb gezien hoe ze haar dipoma heeft ondertekent. Omdat Nynke en ik er beide niet bij konden zijn, hebben we haar een hele mooie bos bloemen gestuurd.

Op zaterdag 29 September ben ik met Lucie naar Old Town geweest om wat rond te lopen. Uiteindelijk is het uit gelopen op een tocht langs de ambassades. We hebben uiteindelijk ongeveer 12 ambassades gezien en dat zijn ze nog lang niet allemaal! Enkele van de ambassades die we hebben gezien zijn Nederland, canada, Tsjechië, Georgië, Griekenland en Monaco. Op zondag heb ik samen met Lucie meegedaan aan de ESN bycicle trip. De dag begon om 10.30 bij de fietsverhuur zaak. Daar kreeg iedereen een fiets en werden we opgedeeld in groepjes. Toen iedereen een groep en een fiets had gingen we op weg naar het treinstation. We moesten een uur met de trein naar de plek waar we gingen fietsen. We waren met ongeveer 60 mensen en alle fietsen moesten in de trein. Dit betekende dat één treinstel vol zat met fietsen. Een tweede treinstel was vol met ons en dan bleven er nog twee over voor andere mensen. Na een uur moesten alle fietsen weer uit de trein en gingen we in groepjes op pad. De tocht ging door het bos en het had heel veel heuvels. Het was al een paar dagen regenachtig dus alles was een beetje glibberig en er waren een paar hele grote plassen. Onderweg waren er twee stops. Één bij een meer en één om te lunchen. Na de lunch gingen we langs de hoofdweg weer terug naar het treinstation. De tocht was heel mooi, leuk maar ook vermoeiend om te doen. Nadat we weer met de trein naar Tallinn waren gegaan en onze fietsen hadden afgegeven konden we met de bus naar huis en in het hostel lekker douchen.

Op vrijdag 5 oktober was het dan eindelijk zover: We gingen naar Stockholm! Om 15.00 vertrok ons vliegtuig van Tallinn naar Stockholm dus we zijn rond twaalf uur met de bus richting het vliegveld gegaan. We waren in totaal met een groep van ongeveer 25 uitwisselingsstudenten die tegelijk naar Stockholm gingen. De vlucht verliep heel goed en na een uur waren we in Stockholm. Nou ja op het vliegveld. En omdat het een uur vliegen was en er een uur tijdsverschil is, was het nog steeds 15 uur toen we aankomen. Het vliegveld ligt buiten Stockholm dus we moesten nog anderhalf uur met de bus om in het centrum van Stockholm te komen. Helaas konden we niet met de eerste bus mee, dus moesten we een uur wachten op de volgende. De bustocht ging dwars door het platteland van Stockholm. Het was echt een hele mooie tocht en omdat het herfst is hebben alle bomen hele mooie kleuren. Na de bustocht gingen we op weg naar het hostel. Dit was ongeveer 5 minuten lopen vanaf het busstation dus dat was niet zo ver. Na ingecheckt te hebben en onze bedden opgemaakt te hebben gingen we op zoek naar een plek om te eten. Het was ondertussen al 19 uur Zweedse tijd dus we hadden heel erg honger. We kwamen uiteindelijk uit bij een hele schattige Italiaan en we hebben heel erg lekker pizza gegeten. Daarna hebben we door de stad gelopen en besloten wat we de dag daarna gingen doen. We zagen overal fietspaden en fietsbordjes en bij de receptie in het hostel hadden we al iets gelezen over een fietskaart. Ze hebben hier een zelfde systeem als in Melbourne. Je kan bij verschillende stallingen verspreid door de stad een fiets halen. Je mag de fiets dan drie uur houden en dan moet je de fiets bij een andere stalling weer omruilen. Je kan een kaart kopen voor drie dagen of voor een seizoen. Wij hebben een kaart voor drie dagen gekocht en als echte Nederlanders hebben Cynthia en ik op zaterdag en zondag dan ook de stad verkent op de fiets. Op zaterdagochtend kwamen we een paar jongens tegen die met ons meegevlogen waren. Toen we vertelden wat we gingen doen was het commentaar: that is so Dutch. Stockholm bestaat uit verschillende eilanden en we hebben ze allemaal gezien in twee dagen. Op zaterdag zijn we begonnen bij de kleine eilandjes Skeppsholmen om vervolgens via Gamlastam naar Södermalm te fietsen. Op Södermalm fietsten we verkeert waardoor we letterlijk de stad uit fietsten. We zijn toen maar omgedraaid en we kwamen uit bij een park met een gweldig uitzicht over de stad. Daar hebben we gelunchd en we zijn langs het water verder gefietst over Längholmen naar Kungshölmen. We waren toen al van 10 tot 17 onderweg en waren erg moe. Stockholm bestaat namelijk naast eilanden ook uit heuvels en dat zijn wij als Nederlanders natuurlijk niet gewend. We zijn toen dus terug gefietst naar ons hostel. Na een pauze van een uur zijn we opzoek gegaan naar een restaurant. Uiteindelijk kwamen we uit bij een cafetjee in Old Town waar we beide een Panini hebben gegeten. Old Town ligt op het eiland Gamlasten en we bleken er totaal omheen te zijn gefietst. Op zondag begonnen we de dag dan ook met wandelen door Old Town. Daarna zijn we weer op de fiets gestapt en hebben we het eiland Djurgarden rondgefietst en zijn we door Ladugardsgardet gefietst.

Het hele weekend in Stockholm was het geweldig weer. De zon scheen en voor Estse begrippen was het warm (12 graden). In onze kamer in het hostel zaten twee meisjes uit Zwitserland die het in Stockholm maar koud vonden terwijl wij het echt warm vonden! Het is in Estland tegenwoordig meestal minder dan 10 graden. Stockholm is een geweldig mooie stad en bijna iedereen van de groep zei dat hij er wilde wonen. De stad is erg afwisseld en met het water en de heuvels en de mooie gebouwen is het prachtig en krijg je hele mooie foto’s. Old town was iets minder indrukwekkend, omdat het heel erg leek op Old Town van Tallinn. Het was een heel geslaagd weekend en we vonden het jammer dat we vandaag weer met het vliegtuig terug moesten naar Tallinn. We hadden allemaal echt een vakantie gevoel terwijl we nu toch echt weer moeten studeren. Om 9.30 zijn we met de bus terug gegaan naar het vliegveld en om 12 uur vertrok ons vliegtuig naar Tallinn. Daar kwamen we om 14 uur plaatselijke tijd aan. Ondanks dat deze dag daardoor een uur korter is, voelt het echt niet zo. Het was een zeer geslaagd weekend, maar ook een vermoeiend weekend.

Mijn verhaal is een stuk langer geworden dan ik had verwacht. Ik heb veel meer gedaan dan ik me kon herinneren toen ik begon met typen. Ik hoop dat jullie ondanks deze lap tekst mijn avonturen willen blijven lezen. Ik zal proberen de volgende keer iets eerder een verhaal te typen om zo’n lap tekst te voorkomen! De volgende trips komen er namelijk al weer aan. Volgend weekend: Laheema national park, Rakvere en Narva!

Liefs, Laura



  • 09 Oktober 2012 - 09:20

    Gunilla:

    Hoi Laura!

    Allereerst bedankt voor je kaartje, wat leuk!
    Joh wat maak je veel mee. Heerlijk. Leer je ook wel wat ;-)?
    Ik geloof dat je daar ook veel leuke kennissen hebt, dat maakt dat je ver van thuis je toch kiezel voelt, toch?

    Isabella is begonnen met diploma C zwemmen, vindt ze leuk! En Lucia met diploma A/B, vindt ze leuk!! En Isabella is begonnen met jazzdans, eindelijk, en ze is verkocht! Fons zorgt dat alles goed loopt thuis (nou ja ik ook) en ik ben een boel tijd kwijt met de "eigen zaak", maar het is voor een goed doel ;-)

    We zijn naar het circus Renaissance geweest, heel mooi, heel leuk! Het circus stond op het Kuip terrein, waar ik op uitkijk vanaf mijn werk, dus ik heb een week lang naar een olifant, 6 frieze koeien en 5 tijgers gekeken. Helaas, alles is nu weg. Het grasveld is weer leeg. Maar gisteren ging er een luchtballon omhoog, ook leuk! Ja ik maak wat mee ;-)

    Lieve Laura, heb een boel lol! Dikke knuffel van ons allen!

    Gunilla, Fons, Isabella en Lucia

  • 21 Oktober 2012 - 16:15

    Karin:

    Lieve Laura.
    Zo je kunt niet zeggen dat je niks meemaakt daar boven in die rustige landen. Het klinkt alsof je je daar wel vermaakt. Als dat zo is ga je de kou ook wel trotseren. Hoe is Estland eigenlijk qua natuur. Lijkt het op Zweden? Ja daar heb jij nu verstand van.
    Hier op de boot ligt alles nog op zijn plek. Kees moet tegenwoordig vaker naar Brussel voor zijn werk en ik probeer dan ook een keer met hem mee te gaan voor de fun. helaas is dat nog niet gelukt. Toch te druk nu ik die studie erbij doe. Trouwens we hebben er een poes bij. Mick kan nog niet echt wennen de scheiterd. Hij is van de vader van een goede vriendin, die is overleden. Een echt lapjes kat met hele grote ogen en met een groot knuffelgehalte.
    Nou , lieve Laura, hoop dat je daar nog heel veel plezier zult hebben en dat het niet te bibber koud wordt
    Veel liefs Kees en Karin

  • 23 Oktober 2012 - 20:19

    Teco:

    Mag al gelijk beginnen. Met veel pleizier je reisverslag gelezen, Laura. Wat noem je nou Old Town dat tcoh op GamlaStan (de oude stad) ligt? Heb op Södrmalm en Kungsholmen gwerkt en gewoond. Vind het ook een schitterende stad. Wil vandaag nog wel terug verhuizen, maaar dat zit er niet meer in.
    Het was hier een paar dagen lenteweer, sinds 1989 niet zyo'n temperatuur in deze tijd van het jaar.Maar 't wordt nu weer snel kouder.(verwachting) 't Is daar natuurlijk al vroeg donker. Merk je hier nu ook. Wel gezellig Vinnik. Yksi Kaksi Kolmen, 1,2,3. Een oud collega van me was Est en hij zei dat het veel met Fins gemeen had. Ik kan wek tot 100 in't Fins tellen! Maar dat doe ik niet echt, duurt te lang, twee wat veel letters hebben zze daar nodig voor een paar woorden. In Estnies ook? Ja, en ook Djurgården gaf on een mooie lange wandeling op een zondagmiddag. Moet nu veel dingen voor morgen doenj, o a muziek/takest aanleveren voor ons bewonerwskoor. Doe je ook aan volksdan? Ben /was ik gek op. Zal nu helaas niet meer zo lukken. Koffie (avond-) wordt nu binnengebrachte. GAuw aan lurken. Vi hörs/ses! Teco

  • 24 Oktober 2012 - 11:15

    Janneke:

    Rakvere en Parva zijn Jan en ik indertijd ook geweest. In Rakvere hebben we overnacht. Het plaatsje stelt niks voor vond ik, maar dat was ook vlak na de onafhankelijkheid. Dat je in Stockholm zat had ik in N.Y. al in de gaten omdat Anneke op Facebook zit. Leuk, je bent op al die eilanden geweest die W. en ik verleden jaar bekeken hebben.Wij vonden Gamla stan wel leuk, maar waren vooral onder de indruk van de boottocht en het Vikingschip en het stadhuis.
    Nee, de haven van Tallinn stelt niet veel voor, maar hij ligt daar wel mooi.Tot wederhorens! Liefs J.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ga voor vijf maanden naar Tallinn om te studeren aan de Tallinnn University of Technology. Ik zal hier vakken volgen van de bachelor International Relations als minor voor mijn Bachelor Civiele Techniek aan de Universiteit Twente.

Actief sinds 28 Sept. 2009
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 19293

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 03 Februari 2013

Minor in Tallinn

04 Oktober 2009 - 19 Maart 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: