Mijn eerste week in Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Laura Cazemier - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Estland

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 September 2012 | Estland, Tallinn

Ik zit nu iets meer dan een week in Estland en vandaag is mijn tweede college week begonnen. Ik heb heel veel vragen gekregen over wat ik hier nou doe dus heb ik een kleine uitleg over mijn vakken geschreven. Ik heb 4 keuze vakken en de vakken komen uit de studie International Relations.

'International Negotiotians'
Dit vak gaat over het voeren van onderhandelingen. En dan dus de internationale onderhandelingen waarbij je heel veel te maken hebt met cultuurverschillen, dus je leert ook een beetje over verschillende culturen. Ik vind het tot nu een heel interessant vak. Het is een vak met voor het grootste deel Erasmus (uitwisseling) studenten, tot groot vermaakt van onze docent. Hij komt zelf, als ik het goed, heb uit Georgië en kan perfect Engels.

'International Security Studies'
Dit vak gaat over alles wat met veiligheid te maken heeft. De verschillende soorten, de definitie en de verschillende theorieën achter de veiligheid (er kan op verschillende manieren naar veiligheid worden gekeken). Mijn docente komt uit Amerika en is getrouwd met een man die bij de US Secret Service werkt, waardoor wij gastcolleges krijgen van mensen van de secret service dus das wel heel erg leuk.

'European Union Law'
Dit is een inleidend vak en legt vooral uit hoe de Europese Unie nou precies werkt. Het gaat over de regels binnen de unie en regels voor buiten de unie. Tot nu toe vind ik het heel erg interessant. Het vak is opgedeeld in twee delen dat wordt gegeven door twee docenten. Mijn eerste docent is Est en kan echt heel goed engels. Wat opvalt is dat de jonge generatie (zoals deze docent) heel goed Engels kan en de wat oudere (van een ander vak dat ik nu niet meer volg) meestal een stuk minder. Als die dan praten is het echt zo’n schildpadden tempo.

'The European Union's Common Foreign and Security Policy'
Dit vak heb ik nog niet gehad, dus het is heel moeilijk om hier een beschrijving over te geven. Dit vak wordt pas gegeven vanaf week 9 (we zitten nu in week 2) dus dan weet ik er pas meer over.

Naast mijn keuzevakken (mijn minor) heb ik ook drie verplichte vakken die gewoon horen bij mijn studie Civiele Techniek. Ik volg hier ‘Business Ethics’ en ‘Qualitative Research Methods’. Over het derde vak zijn we nog in discussie met onze coördinator. Deze vakken zijn niet zo interessant dus die zal ik niet uitleggen.

Ondanks dat het een voormalig Oostblokland is, is de unie heel erg modern. In sommige opzichten vind ik et moderner dan in Nederland. Bijvoorbeeld doordat de beamers hier met een afstandsbediening bedient kunnen worden. De gebouwen zien er ook echt heel mooi uit. De docent heeft hier een eigen bureau en hoeft dus niet het hele college te staan zoals in Nederland. Ook wel fijn, want de colleges duren meestal een stuk langer. De meeste van mijn colleges duren 3 tot 4 uur. De collegetijden zijn hier ook anders dan in Nederland, omdat hier de masterstudenten werken overdag. Ik volg een paar mastervakken waardoor ik soms college heb van 19.30 tot 21.00. Het laatste verschil is de boeken. Het is normaal om je schoolboeken uit de bieb te lenen in plaats van ze te kopen. De bieb heeft van alle tekstboeken een paar kopieën en die kan je één maand of drie maanden lenen.

Dan het eten. Ik ontbijt hier met kama. Dit is een soort roggepoeder dat je mixed met melk of yoghurt. Ik gebruik hier keefir. Dit is een combinatie tussen melk en yoghurt. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het is echt super lekker. Voor de smaak doe ik er meestal nog suiker door. De lunch verschilt per dag. Hier eten ze warm ‘s middags, dus als we in de kantine eten, eten wij ook warm. Ik eet hier eigenlijk heel weinig brood, want het is niet zo lekker hier. Het is of heel erg wit of heel erg donker en zwaar. Voor het avondeten koken we meestal gewoon zelf in het hostel en dan gewoon pasta of rijst.

En dan het weekend. Op zaterdag hebben we voornamelijk dingen gedaan voor de colleges. Zo ben ik bijvoorbeeld naar de bieb geweest om te kijken naar mijn schoolboeken. ’s Avonds zijn we met de meisjes uit de andere kamer naar de film ‘The flowers of war’ geweest. Helaas bleek de film die we hadden uitgekozen half in het chinees te zijn waardoor het voor een groot deel plaatjes kijken was. Uiteindelijk vonden we dat niet zo erg, want het bleek een stuk gewelddadiger te zijn dan we hadden verwacht. Op zondag heb ik een wandeling door de Old Town van Tallinn gemaakt. Hier staan alle mooie gebouwen en dit is het meest toeristisch. Het is vanaf de campus ongeveer een half uur met de bus. Het was heerlijk weer(lees zon en blauwe lucht, maar 15 graden ) en ik heb hele mooie foto’s kunnen maken. Het is nu nog heel erg druk met toeristen en er zaten dan ook best veel mensen op de terrasjes. Ondanks de temperatuur en de wind is dat best lekker, want elk terras heeft schappenvellen en plaids op de stoelen liggen zodat je die om kan slaan als jet het koud krijgt.

Dan nog wat praktische informatie. Ik heb een hele lege witte muur dus als je denkt kom ik wil Laura iets leuks sturen is hier mijn adres(en telefoonnummer):

Laura Cazemier
Akadeemia tee 11 - 403B
12611 Tallinn
Estonia
+372 58111789

Volgens mij heb ik nu alles behandelt wat ik jullie wilde vertellen. Als je iets wilt weten over Estland over mij kun je me altijd mailen. Ook natuurlijk om iets vertellen over Nederland, want dat ik altijd leuk om te horen! Als ik weer iets interessants mee maak, hoor of zie dan zal ik weer wat posten!

Liefs, Laura

  • 10 September 2012 - 23:22

    Anneke Ellerbroek:

    Mooie foto's hoor! Soms doen de me aan Rusland denken, St Petersburg en Novgorod. En een beetje Marlbork in Polen. Die kamer van je lijkt me minder gezellig, maar het is gelukkig maar voor een paar maanden. Ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    groetjes,
    Anneke

  • 19 September 2012 - 12:29

    Janneke:

    Lieve Laura, wel bedankt voor je buitengewoon interessante verslag over je studie en de inhoud van je colleges. We kunnen nu in ieder geval ons een beetje voorstellen waar je mee bezzig bent. Dus je bent al in de binnenstad geweest. Ik moet jebekennen dat de foto's allemaal uit mijn fotoalbum van destijds konden komen! Maar het zijn dan ook de highlights natuurlijk. Jan en ik waren daar in 2001, dus sindsdien is er natuurlijk veel bijgebouwd, zoals de uni. Het is hier stervenskoud, heb de kachel aan. A. heeft je natuurlijk verteld van mijn avonturen met Marktplaats, voor mij een hele belevenis die dankzij L. tot leven kwam. Deze week gaan de stenen er uit, zodra ik uit NY. terug ben worden de nieuwe besteld en gelegd. Alle potplanten logeren bij Ina. Tot zover eerst, liefs J.
    PS. zit er spellingscontrôle op jouw laptop of misschien in je hoofd? J.

  • 20 September 2012 - 20:55

    Caja:

    Hoi lieve nicht,
    wat leef jij in een andere wereld, prachtig om te ontdekken, lijkt me.
    Ik ben lekker thuis, en krijg jouw ouders te eten morgen (21 sept). Dan begint de herfst hier. Ben benieuwd hoe koud jij het nog krijgt. Brrr
    Veel plezier en studeer ze.
    Caja

  • 20 September 2012 - 20:57

    Caja:

    o ja, daarom ging ik ook naar jouw verslag: bedankt voor je kaart, die kwam vandaag aan. Leuk post van je te krijgen. Enne... ik zal wat aan die witte muur doen.
    Ik vind die gekleurde huizen zo mooi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Ik ga voor vijf maanden naar Tallinn om te studeren aan de Tallinnn University of Technology. Ik zal hier vakken volgen van de bachelor International Relations als minor voor mijn Bachelor Civiele Techniek aan de Universiteit Twente.

Actief sinds 28 Sept. 2009
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 19297

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 03 Februari 2013

Minor in Tallinn

04 Oktober 2009 - 19 Maart 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: